Jsme Váš spokojený spánek

Vytvořte si ze své ložnice ideální místo pro spánek

Vaše ložnice by na vás měla při příchodu vdechnout klid a pohodu. Studie ukázaly, že lidé spí lépe, když je jejich ložnice optimalizována pro určitou úroveň tepla, světla, hluku a pohodlí. Správné uspořádání vaší ložnice je zásadní pro kvalitní spánek. V Ahornu jsme se podívali pod pokličku správně navržené ložnice.

Ložnice podle svého gusta

Díky interiérovému designu si můžete vytvořit takovou ložnici, která bude odrážet váš osobní styl a zároveň vás dokáže uklidnit a podpořit tak kvalitní spánek. Pojďme se podívat, na co se u designu zaměřit:

Teplé, atraktivní barvy

Barvy interiéru mají velký vliv na kvalitu spánku. Správné odstíny navodí příjemnou atmosféru před spaním, ráno naopak dokážou povzbudit i vykouzlit úsměv na tváři. Stěny, podlahy, nábytek a ložní prádlo se promítají do barevného schématu ložnice. Při výběru barev je důležité brát v potaz, jak na nás jednotlivé barvy působí. Doporučují se spíše jemné a tlumené barevné odstíny, jako je bílá, béžová, jemně zelená či světle růžová.  

Odborníci z výzkumu Centra spánku v Edinburgu se shodují, že nejvhodnější barvou do ložnice je modrá. Podle nich se lidé v modře zbarvených ložnicích probouzí šťastnější a odpočatější. Pokud nepatří modrá mezi vaše oblíbené barvy, nevěšte hlavu. Obecně jsou doporučovány do ložnice spíše chladnější barvy jako je právě modrá, zelená či šedá. Ale pokud máte blíže k sytějším barvám, vybírejte mezi světle žlutou, jemně růžovou, broskvovou či jemně fialovou. Vyvarovat bychom se měli tmavým a agresivním tónům, které mají rušivý efekt. Spíše než se udávat cestou současných trendů, je mnohem lepší volit barvy podle vlastního vkusu.

Pokud jste v nájmu, nebo máte omezený rozpočet, nemusíte hned barevné schéma úplně předělávat. Můžete určité barvy zvýraznit kreativně zvoleným ložním prádlem, kobercem, závěsy či obrazem.

Kam s nábytkem?

Bez ohledu na to, kolik čtverečních metrů vlastníte, mělo by být cílem se vyhnout stísněnému pocitu v ložnici. Dispozičně bychom měli ložnici mít co nejdále od vstupních dveří. V jednoduchosti je krása, čím méně nábytku, tím lépe. 

Dominantou pokoje je postel. O tom že její kvalita a vzhled ovlivní dojem celého pokoje, nebudeme debatovat. Umístěte ji čelem ke zdi, co nejdále od dveří, avšak ne v jedné linii. Měla by umožňovat dobrý rozhled po celé místnosti. Zbytek nábytku rozmístěte podle ní, tak abyste vytvořili vzdušnější pocit z prostoru.

Pracovní stůl do ložnice nepatří, je pak těžké odložit myšlenky na práci. Pokud nemáte jinou možnost, oddělte si svůj pracovní koutek alespoň opticky (velkou květinou, komodou, regálem).

Doporučujeme: Postel z masivu podtrhne svou důležitost a podtrhne tak svou roli „královny ložnice“. Naše postel GRADO svým designovým prvkem navíc představuje nadčasovou volbu.

Pravidelný úklid je alfou omegou

Vizuální nepořádek vyvolává pocit stresu. Může být překážkou k uvolnění a tím pádem k usnutí. Nemusíte zrovna vykoupit domácí potřeby, ale různé úložné boxy i organizéry pomohou ložnici hezky zorganizovat a vytvořit čisté a klidné prostředí. Zároveň se vyplatí přehodnotit, co všechno opravdu potřebujete a zbytečností se raději zbavte. Abychom předcházeli množení roztočů, je potřeba před ustláním vyvětrat lůžkoviny, povlečení a prostěradlo prát alespoň jednou měsíčně minimálně na 60 stupňů Celsia. 

Světlo

Světlo významně ovlivňuje náš biorytmus bdění a spánku. V boji s pouličním osvětlením pomůžou zatemňovacími závěsy, žaluzie či rolety. V pokoji zvolte raději osvětlení s nízkou intenzitou, které pomůže navodit pocit ospalosti. Pozor si dejte na používání elektronických zařízení před spaním.

Zvuk  

Hluk je považován za významnou příčinu poruch spánku. Nejen, že může působit problémy s usínáním, ale dokáže nás vytrhávat ze spánku. Tím snižuje jeho kvalitu, což má dopad na naše celkové zdraví. Pokud vnější hluk nedokážete ovlivnit, můžete využít stroj s bílým šumem, pustit uklidňující hudbu, nebo si pořídit špunty do uší.

Matrace

Třešničkou na dortu je správně zvolená matrace. Pokud zvládnete tohle, máte z poloviny vyhráno. Vaše matrace by měla být dobře stavěná a pohodlná. Investicí do matrace zkvalitňujete svůj spánek a tím podporujete své zdraví. Pro výběr nové matrace jsou důležité:

  • Délka -  matrace by měla být o 20 cm delší než je naše výška
  • Tloušťka -  minimální tloušťka je 15 cm
  • Tvrdost – záleží na hmotnosti, poloze spánku, preferenci a věku
  • Materiál  - ideální je volit podle roštu a preferencí.
Vysoce kvalitní latexová matrace Medi Vita II Kombi.

Při koupi nové matrace se na nás neváhejte obrátit. Společně jistě dokážeme vybrat tu pravou.  

 

Zdroje:

  1. ČASTÉ CHYBY PŘI ZAŘIZOVÁNÍ INTERIÉRU – JAK SE JIM VYHNOUT: INSPIRACE, BARVY, TEXTILIE. Ambiencedesign [online]. 2020 [cit. 2020-12-14]. Dostupné z: https://www.ambiencedesign.cz/ad-/caste-chyby-pri-zarizovani-interieru
  2. Tosini, G., Ferguson, I., & Tsubota, K. (2016). Effects of blue light on the circadian system and eye physiology. Molecular Vision: Biology and Genetics in Vision Research, 22, 61–72. Retrieved fromhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4734149/
  3. Krouse, L. (2019, November 19). How Often Should You Really Wash Your Sheets? Experts Share the Magic Number. Prevention. Retrieved September 30, 2020, fromhttps://www.prevention.com/health/a29824369/how-often-should-you-wash-your-sheets/
  4. Sowndhararajan, K., & Kim, S. (2016). Influence of Fragrances on Human Psychophysiological Activity: With Special Reference to Human Electroencephalographic Response. Scientia Pharmaceutica, 84(4), 724–752. Retrieved fromhttps://doi.org/10.3390/scipharm84040724
  5. How to Design the Ideal Bedroom for Sleep. Sleep foundation [online]. 2020, 23.11.2020 [cit. 2020-12-14]. Dostupné z: https://www.sleepfoundation.org/bedroom-environment/how-to-design-the-ideal-bedroom-for-sleep